F-ONE Strike V3 – opis zmian i nowości
Kategoria: Wing,
Autor: Bartek Kulczyński
Nowa wersja winga F-ONE Strike V3 została zaprojektowana z wykorzystaniem najnowszych technologii i według rewolucyjnego dizajnu marki F-ONE. Niezależnie czy chcesz pływać freeride, freestyle, surfować, czy spływać z wiatrem, Strike V3 spełni Twoje oczekiwania w każdej z wymienionych odmian wing foila.
Podczas prac nad trzecią edycją Strike, team R&D pracował nad nowymi materiałami, rozmieszczeniem tych materiałów oraz przebudową kształtu w celu poprawy wydajności oraz trwałości. Nad nowymi materiałami F-ONE od dłuższego czasu współpracował, z dwoma producentami wysoko jakościowych tkanin z Japonii (Tejin) oraz z Tajwanu. Efektem tych prac jest nowy materiał HiteX o dwóch gramaturach 158 g / 178 g oraz Tejin Technoforce o gramaturze 66 g. Warto dodać że F-ONE otrzymał wyłączność na wykorzystanie materiału HiteX 178 g w swoich produktach.
Prace rozpoczęły się od testowania nowych materiałów w starszym modelu F-One Strike V2, w taki sposób team Sail Engineering mógł w łatwy sposób ocenić jaki wpływ mają nowe materiały na zachowanie się winga. W kolejnym etapie testom zostały poddane różne ułożenia materiałów o zmiennej gramaturze. Kombinacje materiałów finalnie znalazły się zarówno na poszyciu jak i na tubach. Ciekawostką może być fakt, że do ukończenia prac nad rozmiarem 5 m2 potrzebne były aż 73 prototypy!
Materiał HiteX
Na tubach znalazł się nowy, bardzo odporny na rozciąganie i wytrzymały materiał o nazwie HiteX. Ze względu na zmienne naprężenia w tubach team R&D F-ONE wspólnie z producentem wysokogatunkowego poliestru opracował HiteX o wyższej gramaturze 178 g. Środkowa część tuby głównej, została wykonana z mocniejszego i sztywniejszego materiału HiteX 178g, natomiast końcówki tuby głównej i tuba poprzeczna są wykonane z materiału HiteX 158 g. Takie rozłożenie materiałów ma na celu maksymalne usztywnienie środkowej cześci tuby w celu uzyskania pełnej kontroli, stabilności oraz wydajności podczas pompowania. Ciekawy wydaje się fakt mniej sztywnych końcówek tuby głównej, które według projektantów F-ONE powinny być bardziej elastyczne, żeby lepiej odpuszczać szkwały, wydajniej pracować podczas pompowania i zapewnić maksymalny komfort podczas pływania.
Materiał Tejin Technoforce
F-ONE od kilkunastu lat współpracuje z japońskim producentem materiałów o nazwie Tejin Technoforce. W tym roku wspólnie opracowali materiał technoforce o większej gramaturze, w celu wykorzystania go na krawędzi spływu, która jest najbardziej eksploatowana w całym poszyciu winga. Mocniejszy materiał ma za zadanie wzmocnić krawędź spływu i ograniczyć maksymalnie zaburzenia, które powstają poprzez deformację tej części winga.
Nowy układ paneli
Przednia część skrzydła zbudowana jest z poziomych paneli, oddzielonych pionowym szwem, natomiast środkowe panele ustawione zostały promieniowo w celu jak najlepszego rozładowania naprężeń. Krawędź spływu wykonana została z materiału Tejin Technoforce o wyższej gramaturze 66 g. Małe promieniowo ułożone panele znajdują się również przy tipach, oraz na końcu tuby poprzecznej. Ułożenie szwów dokładnie w tym samym kierunku, w którym powstają naprężenia pozwala na zminimalizowanie rozciągnięć materiału do niespotykanego wcześniej poziomu.
Szwy schodkowe
Schodkowe szwy pojawiły się początkowo w latawcach F-ONE z kolekcji 2023 i miały za zadanie wyrównywać sztywność pomiędzy szwami oraz materiałem. Dodatkowo ten rodzaj ułożenia paneli 'na zakładkę’ ma ograniczać podatność poszycia na deformacje. W Strike’u schodkowe szwy znajdują się na krawędzi spływu, oraz w środkowym pasie paneli.
Dyfuzer
Na końcu tuby poprzecznej umieszczony został dyfuzor, który wykonany jest z twardego Mylaru oraz Dakronu. Taki element wzmacniający krawędź spływu poprawia wydajność całego profilu, stabilność oraz wytrzymałość.
Usztywnione rączki
Rączki zostały usztywnione, przy zachowaniu ich oryginalnego charakteru oraz lekkości. Nowe rączki dalej są bardzo wygodne, ergonomiczne i zapewniają odpowiednią elastyczność, dzięki czemu nadgarstek zawsze znajduje się w jednej lini z ramieniem.
Dwa osobne zawory
Kolejna bardzo ciekawa zmiana to dwa osobne zawory do pompowania tuby głównej i tuby poprzecznej. W wingu każda z tub jest narażona na inne obciążenia i siły podczas pływania, a brak systemu one pump umożliwia lepszą kontrolę ciśnienia. Największym plusem tej zmiany jest odchudzona poprzeczka, którą teraz możemy mocniej napompować (również dzięki nowemu materiałowi na tubach – HiteX) i uzyskać lepszą sztywność.
Rynek wing foil nie zwalnia tempa, pojawiają sie nowe marki, a najwięksi windsurfingowi gracze rozpoczynają produkcję sprzętu do wing foila. Team R&D F-ONE tym razem miał naprawdę trudne zadanie, po tym jak przez dwa lata wyznaczali standardy produkując najlepszego winga na rynku. Zobaczymy jak będzie tym razem, charakterystyka i zmiany w nowym Strike’u wyglądają bardzo dobrze, a jak sprawdzą się na wodzie dowiemy się niebawem – za dwa dni odbieramy pierwsze sztuki w Polsce i od razu kierujemy się na testy na Półwysep Helski do szkoła wing foil Surf People!