F-ONE TEC – nowa linia latawców kite na sezon 2025
Kategoria: Kite, Recenzje,
Autor: Kuba Kompała
Na sezon 2025 marka F-ONE wprowadza na rynek sporo nowości w kolekcji pompowanych latawców kitesurfingowych. W katalogu oprócz dobrze znanych latawców, tzw. Classics, czyli F-ONE Breeze V5, Bandit XVI, WTF!? pojawiły się linie: F-ONE TEC oraz F-ONE Brainchild. Charakterystyczną cechą konstrukcji TEC jest zastosowanie innowacyjnych materiałów oraz technologii wprowadzając sprzęt kite F-ONE na zupełnie nowy poziom.
Geneza powstania linii F-ONE TEC
Legendarna już 17 edycja modelu F-ONE Bandit przyniosła największą jak do tej pory zmianę w zastosowanych materiałach w całej historii tego kultowego modelu. Pierwszym zwiastunem idących zmian był model F-ONE Bandit XVI, który bezprecedensowo pozostawał w kolekcji dwa lata z rzędu. Ten zabieg dał zespołowi R&D czas na głębsze przyjrzenie się nowym materiałom na rynku i przetestowaniem ich w swoich konstrukcjach. Warto tutaj wspomnieć, że ta sama konstrukcja przy zastosowaniu różnych materiałów zupełnie inaczej się zachowuje w powietrzu i ma inne właściwości podczas pływania stąd taki proces jest bardzo czasochłonny i pochłania spore środki finansowe. Niejednokrotnie na przetestowanie jednego materiału produkuje się kilka lub nawet kilkanaście prototypów, a po wyborze docelowego materiału ostatnie szlify w konstrukcji testowane są nawet na kilkudziesięciu prototypach. W ten sposób wyselekcjonowano materiał Cod-Tec, który przy znacznie niższej wadze od klasycznego dakronu jest znacznie sztywniejszy oraz bardziej wytrzymały, a co ważne praktycznie jest w tej samej cenie co standardowy dakron używany wcześniej.
F-ONE Bandit TEC
Zastosowanie Code-Tec na poszyciu tuby głównej i tub poprzecznych w modelu F-ONE Bandit TEC znacznie odchudziło konstrukcję, nadało jej dodatkowej sztywności. Dzięki temu otrzymaliśmy naprawdę dopracowany latawiec, który jest bardziej responsywny, ma lepszą windę, szybciej skręca, a także świetnie wstaje z wody. Nie bez znaczenia jest również uczucie znacznie polepszonego zakresu wiatrowego do tego stopnia, że wydaje się, że podczas sterowania mamy w powietrzu mniejszy rozmiar niż w rzeczywistości. Co więcej latawiec czuć doskonale w oknie wiatrowym, praktycznie czując go na barze bez patrzenia w górę.
F-ONE Bandit 17 TEC występuje w nowym rozmiarze 6m2, a cała rozmiarówka wygląda następująco: 6m2, 7m2, 8m2, 9m2, 10m2, 11m2, 12m2, 14m2.
Nowe życie tchnięte w kultowego Bandita to także nieco szersze przeznaczenie tego latawca, oprócz doskonałej freeride’ owej maszyny F-ONE Bandit TEC świetnie sprawdzi się do big airu, a także nieźle sprawdzi się na foila i do pływania strapless. Latawiec znany ze swej bardzo uniwersalnej charakterystyki zachowuje swoje ponadczasowe DNA jednak z zupełnie nowymi, lepszymi doznaniami podczas pływania. Techniczne aspekty nowego Bandita znajdziesz również TUTAJ.
F-ONE Addikt TEC
Na sezon 2015 F-ONE zaprezentował również nowy model F-ONE Addikt TEC. Latawiec poniekąd znany z lat wcześniejszych występujący wcześniej pod nazwą F-ONE Bandit S z modelem 2023/2024 – Banditem S4. Stąd w takim razie zmiana nazwy? Designerzy firmy chcieli podkreślić tym zabiegiem jeszcze większe ukierunkowanie tego modelu na pływanie na falach. Model F-ONE Addikt TEC jest latawcem stricte przeznaczonym dla fanów pływania wave, a jego charakterystyka doskonale sprawdza się w tej dyscyplinie. Głębsze położenie w oknie wiatrowym, doskonały drift, duży zakres wiatrowy dają naprawdę doskonałą maszynę na fale. W modelu Addikt TEC zastosowano nowy materiał Code-Tec zwiększając sztywność i zmniejszając wagę 'szkieletu’ latawca. Dzięki temu otrzymujemy konstrukcję jeszcze szybszą, bardziej responsywną i lepiej driftującą ze świetnym zakresem wiatrowym jednak o bardziej specjalistycznym zacięciu.
Model F-ONE Addikt TEC został poszerzony względem modelu S4 o dwa nowe rozmiar: 3,5m2 oraz 12m2. Pełna rozmiarówka wygląda następująco: 3,5m2, 4m2, 5m2, 6m2, 7m2, 8m2, 9m, 10m2, 11m2, 12m2.
Pozostałe zmiany w latawcach F-ONE TEC
Zarówno w modelach F-ONE Bandit TEC oraz F-ONE Addikt TEC oprócz zastosowania nowych materiałów otrzymujemy dopracowany system one pump, nowe bloczki, poprawione linki bridle, a także wzmocnienia latawca w kluczowych miejscach. Już na pierwszy rzut oka widać ogromne zmiany i świetną jakość wykonania latawców w jednej z najlepszych fabryk kite na świecie.
Nasze doświadczenia w testowaniu nowych model z linii TEC pokrywają się z zaleceniami producenta, żeby nowe latawce były podłączone do barów F-ONE z linkami SK99. Sztywniejsze linki dają lepsze odczucie podczas pływania i są w stanie wydobyć z tych latawców ich najlepsze cechy.
Jeżeli jesteś zainteresowany testami latawców F-ONE TEC odezwij się nas, chętnie pomożemy Ci w zorganizowaniu testów. Naprawdę warto!